Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

0
42
Przygotowania do sezonu narciarskiego

Szykujesz się na zimowy wyjazd na narty? Zastanawiasz się, w jaki sposób przygotować swój organizm na wysiłek? Sprawdź, o czym należy pamiętać przed zimowym szaleństwem.

Sezon narciarski tuż tuż!

Zima – ulubiona pora roku miłośników narciarstwa i snowboardu, zbliża się wielkimi krokami. Sporty zimowe to nie tylko wyczekana przyjemność, ale przede wszystkim spory wysiłek fizyczny. Z uwagi na sezonowość, warto odpowiednio przygotować swój organizm, sprzęt i garderobę na białe szaleństwo.

Strój narciarski

Przed rozpoczęciem sezonu narciarskiego warto zadbać o skomplementowanie sportowego stroju. Ubranie narciarskie powinno składać się z trzech warstw:

  • bielizna termoaktywna – odprowadzanie wilgoci od ciała,
  • odzież, która magazynuje ciepło,
  • okrycie wierzchnie – osłanianie przed śniegiem i wiatrem.

Strój narciarski powinien być przede dopasowany do warunków panujących na stokach – jego zadaniem jest przede wszystkim ochrona przed wodą i wiatrem. Z uwagi na wysiłek fizyczny garderoba powinna być zrobiona z materiałów przepuszczających powietrze. Wszystko po to, by nie dopuścić do przemoczenia ubrania i wychłodzenia organizmu. Przed zakupem narciarskiej odzieży zastanów się w jakich warunkach zamierzasz jeździć. To pozwoli Ci dopasować strój narciarski do Twoich indywidualnych potrzeb.

Przygotowanie kondycyjne

Do sezonu narciarskiego warto zacząć przygotowywać się co najmniej trzy miesiące przed planowanym wyjazdem. Regularne ćwiczenia pozwolą na zminimalizowanie ryzyka urazu, a także sprawią, że czerpana z zimowych aktywności przyjemność będzie jeszcze większa. Bardzo ważne jest, by właściwie przygotować mięśnie, więzadła i stawy. Nie musisz korzystać z siłowni, wystarczą regularne treningi w domu.

Ćwiczenia fizyczne dla narciarzy

Wydolność fizyczna ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo podczas uprawiania każdego rodzaju sportu. W okresie jesiennym warto skorzystać z ostatnich słonecznych dni i ćwiczyć na świeżym powietrzu. Przed każdym wysiłkiem fizycznym należy dobrze rozgrzać mięśnie i przygotować organizm do właściwej części treningu. Rozgrzewką może być na przykład 7 minut skakania na skakance. Po joggingu, który nie tylko zwiększy Twoją wydolność, ale przede wszystkim wzmocni mięśnie, warto wykonać kilka serii przysiadów. Ten rodzaj ćwiczeń wzmocni mięśnie stabilizujące staw kolanowy, który jest szczególnie narażony na kontuzję u narciarzy.

Narciarski stretching

Oprócz biegania i przysiadów należy zadbać o właściwe rozciąganie mięśni. Dzięki temu będą one bardziej elastyczne i odporne na urazy. Ćwiczenia rozciągające powinny być wykonywane bardzo dokładnie i powoli, aby nie złapać kontuzji. Można także skorzystać z popularnego rollera do masażu mięśni.

Równowaga

Jazda na nartach wymaga od narciarzy nie tylko wysokiej wydolności organizmu i silnych mięśni. Narciarstwo to także umiejętne panowanie nad swoim ciałem, czyli utrzymywanie równowagi. Z pozoru proste ćwiczenia – stanie na przemian na jednej i drugiej nodze w butach narciarskich – może ułatwić późniejsze zmagania na stoku.

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here